Hoe stimuleer je jong ondernemerschap?

Frustratie of inspiratie?

Ik werd laatst toch wel bijzonder verrast door een typisch verhaal van een paar ondernemende studenten over de docent van hun hogeschool – ik  noem ze maar niet bij naam – en hoe hij hen frustreerde in hun ondernemerschap.De drie ondernemende studenten hebben ieder al een eigen bedrijf in webdesign en internetmarketing met mooie opdrachtgevers. Echte student ondernemers dus! Ik werk al een tijdje met ze samen in een nieuw en leuk internetbedrijf, terwijl ze  daarnaast naarstig hun diploma proberen te halen om echt fulltime en full speed aan hun eigen bedrijf te kunnen werken én aan ons nieuwe internet initiatief.

Vorige week zaten we in een overleg en vroeg ik hen naar hun afstuderen. Met een synchroon gezucht van het drietal vertelde één het verhaal van de docent die hen tegenwerkte om ondernemend af te studeren. Slim als de heren waren vulde ze  opdrachten voor school in met cases en voorbeelden uit hun ondernemerspraktijk. Dat scheelde tijd zonder de kwaliteit geweld aan te doen. Maar dat mocht niet. Dat was niet eerlijk ten opzichte van de andere studenten, volgens de docent. En dat terwijl ondernemerschap door de hele opleiding gepropageerd wordt. Ze hebben zich er bij neer gelegd. Bij één schoolopdracht hadden ze een heel leuk idee uitgewerkt voor een kleine  ijsjesfabriek in Nederland. Dat mag dan weer wel, maar een dergelijke opdracht voor hun eigen bedrijf dan weer niet. Vreemd, vind ik.

Enfin, het uitgewerkte idee werd goed beoordeeld door de docent. Waarop de jonge ondernemers, marktgericht als ze zijn, direct opperden naar een grote ijsjesfabriek te stappen. Maar dat werd toch sterk  afgeraden: “Nou doe dat maar niet, das misschien wat te hoog gegrepen. Maak eerst maar gewoon je school af.” En precies die opmerking spoorde hen nog meer aan te doen wat hen ontraden werd. En dat is nu juist wat iemand ondernemend maakt: kansen zien en kansen benutten en je niet laten tegenhouden door tegenslag of tegenwerking.

Op zich vreemd dat de docent hen tegenwerkt of frustreert in hun ondernemerschap, als een school hier wel prat op gaat. Voor de echte ondernemende studenten is dat juist een stimulans. Hun aantal is echter klein. Wil je ondernemerschap stimuleren dan werkt inspiratie en stimulatie beter dan frustratie! Juist studenten hebben een steun in de rug nodig. Een vertrouwen in hun kunnen en in hun ondernemende gedrag. En docenten dienen die coaching en begeleiding te geven. Hun houding moet ook ondernemend zijn. En dat zie ik bij meer scholen waar ik kom. De docenten hoeven geen ondernemer te zijn of te worden, maar door hun werk meer als een onderneming te zien en zelf getraind en gecoacht te worden in hun ondernemend gedrag, kunnen ze die ondernemende talenten in hun pupillen stimuleren.

We hebben nog een weg te gaan! Maar het is mogelijk. Een kans die benut kan worden!

Met ondernemende groet,

Martijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.