ontwikkelt ondernemerschap wereldwijd

Hoe weet je of jij ondernemerschap in je hebt?

Leer jezelf kennen, want als ondernemer kom je jezelf ECHT tegen!

Ondernemerschap is kansen zien en kansen benutten door middel van een eigen bedrijf (of binnen een grotere organisatie) waarmee je waarde creëert voor jezelf en voor je omgeving. Het bestaat kernachtig uit drie hoofdactiviteiten: kansen zien, kansen benutten en het creëren van waarde. Iedereen ziet wel kansen, maar lang niet iedereen weet ze ook te benutten. Van hen die het wel lukt kansen te benutten en een bedrijf op te starten, weet de helft het niet tot een waardevol einde te brengen. Binnen 5 jaar is de helft van alle starters gestopt of failliet! Met andere woorden: zijn zij wel ondernemend genoeg? De prestaties van je bedrijf zijn een spiegel van je eigen gedrag. Maak daarom voor jezelf helder wat je sterke en zwakke punten zijn, want in het ondernemerschap kom je je echte zelf tegen.

Kansen zien
Kansen zien heeft natuurlijk alles te maken met wat je in je omgeving waarneemt. Of juist wat je opvalt, bijvoorbeeld omdat het naar jou mening ontbreekt en dus een kans voor jou om in dat ‘gat’ te springen. Iedereen ziet wel kansen. Ga maar na: je loopt langs een leegstaand pand en je bedenkt wat je daarmee zou kunnen doen. Bijvoorbeeld: een leuke sieradenwinkeltje of een vegetarisch restaurant omdat er daar zo weinig van zijn. Je hebt er ook niet veel voor nodig. Vooral Creativiteit en liefst ook Marktgerichtheid, om te weten wat er in een markt speelt.

Kansen benutten
Of het ook echt een kans is die benut gaat worden, hangt van veel zaken af. Het heeft ook te maken met je zelfvertrouwen en je durf. Het is normaal dat je bang bent voor het onbekende. Immers, je weet niet of het ook gaat lukken. Dat kan een mens onzeker maken. De vraag is of die onzekerheid voortkomt uit onbekendheid of uit onvermogen. Vaak is het een mengeling van die twee. Belangrijker is hoe je met die onzekerheid omgaat. Laat je je daarin leiden door je angst of door je nieuwsgierigheid? Durf je een stap, of zelfs een risicovolle stap, te wagen? Hoe zeker ben je en durf je uit te gaan van je eigen kracht en kwaliteiten? En daarin verschilt de ‘geboren’ ondernemer van de ‘niet-geboren’ ondernemer. Zijn nieuwsgierigheid gekoppeld aan zelfvertrouwen overwint het van de onzekerheid van het onbekende. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar je kunt hem wel uitvinden en naar je hand zetten. Het vraagt om vertrouwen in je visie en om doorzettingsvermogen.

Waarde creëren
De creatie van waarde heeft niet alleen betrekking op geld, als omzet, winst en inkomen. Maar vooral ook op tevredenheid met het zelfstandig bestaan. De creatie van waarde voor de omgeving kan liggen in de werkgelegenheid die met het bedrijf wordt gecreëerd. Maar kan ook liggen in het betalen van omzet en winstbelasting. Immers het spekt de staatskas en heeft daarmee dus invloed op de belastingen die geheven (moeten) worden. Het is dus maar net hoe je er naar kijkt en wat je belangrijk vindt zolang de continuïteit van het bedrijf maar niet in gevaar komt.

Leer waar jouw sterke en zwakke kanten liggen en hoe je ermee omgaat
Als ondernemer kom je jezelf onherroepelijk tegen. Zeker op de momenten dat het wat minder gaat. Hoeveel doorzettingsvermogen heb je om weer op te staan nadat je gevallen bent? En hoe dominant ben je om te staan voor jezelf en jouw bedrijf en daarmee op te vallen? Hoeveel vertrouwen heb je in jezelf? En houd je in jezelf als een sterkere concurrent op de markt komt? Hoe sociaal slim ben je om uit elk contact ook een opdracht te scoren? Hoeveel ambitie heb je om er ook echt voor te willen gaan? Hoe creatief en flexibel ben je om problemen om te buigen in kansen voor jouw bedrijf? Leer daarom jezelf kennen, voordat het te laat is. Het ondernemerschap biedt zoveel nieuwe situaties en uitdagingen, waar jij op moet reageren of anticiperen. En dat is nu juist ook het mooie van het ondernemerschap. Jezelf ontwikkelen tot een ondernemende ondernemer.

Met ondernemende groet,

Martijn

Share

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.