Hoe won KiCK de finale van Jong Ondernemen 2012?

Vrijdag 8 juni was de finale 2012 van Jong Ondernemen. Altijd een spektakel om mee te maken. De beste 8 studentenbedrijven strijden om de eerste plek, 4 van het MBO en 4 van het HBO. Wat ik altijd leuk vind om te doen, is te voorspellen wie gaat winnen. Wie kiest de jury als winnaar? Maar ja, moet ik nou vooral op het product letten? Of toch veel meer naar de ondernemerskwaliteiten van het team? Gaat het nou om de tent of de vent? Of vrouwvriendelijker gezegd – hoewel – om de vrouw of het gebouw? Op zo’n dag van de finale, dit keer gehouden op de prachtige Floriade in Venlo, is er ook altijd gelegenheid de marktkraampjes te bezoeken van de genomineerde bedrijven. Dat doe ik altijd.

Deze finale mocht ik – als algemeen bestuurslid van Jong Ondernemen – iets eerder komen. Ik was uitgenodigd voor een workshop met Hans Kazan. En ja, ook ik mocht assisteren bij één van zijn goocheltrucs. Ik stond er met mijn neus bovenop, en nog begrijp ik niet hoe hij het flikte. Maar nog meer ontgoocheld was ik door zijn persoonlijke ondernemersverhaal. Hoe hij van een altijd positief ingesteld mens (het glas halfvol type) door een faillissement in een negatief ingesteld mens (het glas half leeg type) veranderde. De miljoenen die hij in veertig jaar opbouwde was hij door zijn eigen blind vertrouwen in een compagnon ineens kwijt. Hoe sta je dan weer op? Zijn les: toch gewoon weer beginnen, hoe moeilijk ook. Maar zijn vertrouwen in anderen is hij kwijt geraakt. Alles controleren is nu zijn advies.

Na de leuke show en wijze ondernemersles van Hans Kazan vertrokken we over het mooie terrein van de floriade naar de Innovatoren – leuke naam trouwens- waar de finale werd gehouden en waar ook de marktkraampjes waren. Nu komt het leuke moment. Ik bezoek altijd alle kraampjes en laat me verrassen. Gewoon om een gevoel te krijgen bij het product en het team achter dat product. Hoewel ik er vaak maar één ondernemer spreek, krijg ik door vragen wel een beeld van het totale team, dat vaak uit 8 jongens of meisjes bestaat. Je ziet vaak direct dat ze er veel werk van hebben gemaakt en dat ze terecht genomineerd zijn voor de finale. Soms koop ik ook een product. Maar ja dan begint het vergelijken. Welke vind ik nou beter en is wat mij betreft de winnaar?

Nadat ik ongeveer 5 kraampjes had bezocht en ik iedereen richting het dinerbuffet zag lopen – het was zo rond 18.00 uur – besloot ik toch nog een stand te bezoeken. Dit studentenbedrijf had hun stand geheel in roze gehuld. Deze was duidelijk anders opgezet dan de meeste ‘standaard’ kramen. Roze is niet mijn kleur maar het zag er mooi uit. Er was niemand. Waarschijnlijk ook even eten – net als iedereen – dus besloot ik zelf een beetje rond te neuzen om te begrijpen wat ze verkopen. Dat werd me niet direct duidelijk anders dan dat het een product voor vrouwen moest zijn. Er hing zelfs een flatscreen waarop een mooi vormgegeven film mij hun product moest verraden. Ik stond nog geen minuut – denk ik – of er kwam iemand op mij af. Het bleken de vader en moeder van een van de studenten te zijn. Trots vertelde de moeder over hun avontuur als jonge ondernemer. Niet heel veel later verscheen dochterlief. Ze had inderdaad eten gehaald. Maar gaf haar bord direct aan haar moeder en ging het gesprek met mij aan.

De roze stand, die je zodra je de hal in liep in het oog sprong, was van het HBO studentenbedrijf KiCK. Terwijl ik mijn eerste vraag stelde aan de jonge onderneemster met een lege maag: “Wat hebben jullie het meeste geleerd van Jong Ondernemen?” kwam ook een tweede jonge onderneemster erbij staan. Daar vertelde zij me hun verhaal. Ze waren gestart met – ik geloof – 6 meiden van Hogeschool Fontys uit Eindhoven. Maar dat liep voor geen meter en zij tweeën hadden een verschil van inzicht met de vier anderen. “Waarover dan?” vroeg ik. “Wij waren veel ambitieuzer en dat botste”, antwoordden zij samen. “Dus toen hebben wij het bedrijf gestaakt en zijn wij met zijn tweeën verder gegaan. En in 4 maanden tijd, die resteerde, dit bedrijf uit de grond gestampt.”, vervolgde de ander. Wow, dacht ik bij mijzelf. Het ondernemerschap spatte eraf en ik was onder de indruk. Dit is mijn winnaar! Nog steeds begreep ik niet goed wat ze deden, maar dat ze net als Hans Kazan de wijze les hadden geleerd was me terstond duidelijk. “Hoe heb je die omslag zo snel gemaakt”, vroeg ik beiden. “Nou de teleurstelling was groot en soms vroegen wij onszelf af waar we dit allemaal voor doen, maar dan komt er toch een motivatie van binnenuit en wij ons beseften, dit is wat wij willen: Jong Ondernemen!

De jury heeft een terechte winnaar gekozen. Ik ben nu al weer benieuwd naar volgend jaar!

Met ondernemende groeten,

Martijn Driessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.