ontwikkelt ondernemerschap wereldwijd

De noodklok en noodzaak voor de ondernemende accountant

Binnen vijf jaar is de accountancy sterk veranderd. Voor accountants is het veranderen of verdwijnen, meer smaken zijn er eenvoudig weg niet. Aldus de experts uit de sector. Het is ook “trending topic” op de Accountantsdag 2014. Over veranderende markten gesproken. Dat is nog al wat. Je zal maar accountant zijn. Vroeger wist je dat jaren onbekommerd je vak kon uitoefenen, maar nu is uitkijken geblazen. Toch hebben velen markten al eenzelfde verandering doorgemaakt. Vraag is: Wat kan de accountant doen?

De noodzaak
De veranderingen betekenen werk aan de accountantswinkel, zou je zeggen. Alle alarmbellen rinkelen oorverdovend en iedere accountant zal zich toch al achter de oren hebben gekrabd en zijn ogen uitgewreven. Toch zijn er genoeg accountants die – geheel in lijn met de houding die je van menig accountant gewend bent – roepen: “Eerst zien, dan geloven.” Ja die zijn er echt! Terwijl de entrepreneur juist net andersom denkt: eerst geloven waardoor anderen het ook gaan zien (en het makkelijker realiseerbaar is).

Maar hoe maak je dan de omslag naar een ondernemende accountant?
Dat kan ik het beste illustreren aan de hand een voorbeeld. Een praktijkvoorbeeld. De ondernemende accountant AccountXperts. Natuurlijk lopen zij als ondernemende accountant voorop in automatisering. Maar dat alleen maakt ze nog niet ondernemend. Dus wat dan wel?

Het geheim zit in hun kernwaarden en – nog belangrijker – hoe zie die voelbaar uitdragen. Oprecht gevoelde kernwaarden trekken klanten en medewerkers aan. Hun kernwaarden zijn:

Samenwerken
Een belangrijke pijler waarin ze samen met de klant kijken naar zijn toekomst. Dus niet achteraf achteruit kijken – zoals de meeste accountants dat nog steeds doen. Maar juist vooraf vooruit kijken. Met een duidelijke prognose die automatisch wordt bijgewerkt met de administratie, ziet de ondernemer zijn eigen cijfers van het verleden vertaald naar de toekomst met liquiditeitsbegroting en al. Dat betekent dat het direct al een heel ander gesprek is met de ondernemer. Het wordt meer sparren en adviseren dan enkel registreren. Maar hoe belangrijk dat laatste ook is, dat kan geautomatiseerd worden. Daarin loopt AccountXperts voorop.

Passie
Het is overduidelijk dat hun passie in het ondernemen zit en daarmee ook – min of meer automatisch – bij de ondernemer. Je voelt aan alles dat ze echt willen weten wat er omgaat in de ondernemer. Wat zijn drijfveren zijn en welke keuzes, afwegingen maar ook twijfels hij heeft. Om een ondernemer goed te kunnen adviseren en met hem te kunnen sparren over de toekomst, moet je weten hoe de ondernemer in elkaar steekt. Waar liggen zijn sterke en zwakke ondernemerskwaliteiten. Middels professionele testen wordt dat ook meetbaar gemaakt en gemonitord.

Professionaliteit
Natuurlijk verwacht je van een accountant dat hij zijn vak verstaat en daar integer in staat. Dat zal in de toekomst niet veranderen en zal ook dan een kernwaarde moeten zijn van iedere (toekomstige) accountant. Niet alleen meegaan met de toenemende automatisering die zich ook in de toekomst sterk zal blijven ontwikkelen, maar ook die professionaliteit op aanpalende vlakken opdoet. Zoals ondersteunen, (financieel) adviseren en – nog een stap verder – persoonlijk coachen van ondernemers in voor- en tegenspoed. Deze lerende accountant heeft zich al opgegeven voor een gloednieuwe opleiding tot MKB Kredietcoach.

Ondernemerschap
Dit is wel de belangrijkste kernwaarde voor de toekomst van iedere accountant. Niet alleen zijn eigen ondernemerschap. Maar ook en vooral het ondernemerschap van de klanten. Ook de markten van de klanten zijn aan verandering onderhevig en dan is het prettig sparren met een ondernemende accountant die ook het bedrijf (in cijfers) kent. Zeker bij gestapelde financieringen. Maar sommige accountants zien zichzelf niet eens als een ondernemer, laat staan: een entrepreneur (een ondernemende ondernemer). De ontwikkeling die hun klanten doormaken zullen zij zelf ook eerst moeten doormaken, voordat ze hun klanten kunnen ondersteunen in hun ondernemerschap.

Als de accountant failliet is, sluit men het grootboek
Zij die geen actie hebben ondernomen, zullen ten onder gaan. Accountants die zienderogen kopje ondergaan: geen klanten, geen kantoor. Ze zagen het wel, maar deden niets. De kwartjes hoorden ze wel vallen, maar ze durfde ze niet op te rapen. Achterblijvend met niets anders dan spijt en schuldgevoel. Schuldgevoel over zichzelf dat ze te laat reageerden, dat ze het wel zagen maar dachten dat het wel mee zou vallen. En eerlijk is eerlijk, dat overkomt ook menig van hun klanten. Want net als de accountant is niet iedere ondernemer ook ondernemend. Zo accountant, zo klant; zal ik maar zeggen? Ik wens ze veel ondernemerschap toe.

Met ondernemende groeten,

Martijn

Share

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.