ontwikkelt ondernemerschap wereldwijd

Hoe kom je sterker uit een crisis?

Een crisis kan een verlammende werking hebben op consument en ondernemer. Het kan je ook angstig en onzeker maken. Dat is heel menselijk. Toch is een crisis een uitgelezen kans. Tenminste als je het zo wilt zien. Een kans om er sterker uit de komen als ondernemer en als bedrijf. De vraag is: hoe doe je dat?

Goede voorbeelden hiervan vind je bij ondernemers die een crisis in hun eigen bedrijf hebben doorgemaakt. Op het ergste moment dat ze ten einde raad waren, durfde ze recht in de spiegel te kijken en te erkennen dat goed vakmanschap nog geen ondernemerschap is. Het heeft hen teruggeworpen op hun motivatie voor het ondernemerschap. Heel belangrijk: Waarom wil je ondernemen? Immers, het is een keuze! Daaruit weer kracht en drive gehaald om – eventueel met hulp van een coach – te willen leren hoe het wel kan en wat zij zelf anders kunnen doen. Ze hebben zich kwetsbaar en open opgesteld en daarmee hun ondernemerschap ontwikkeld. Zonder crisis hadden ze niet gestaan waar ze nu staan. De drive om te willen ondernemen is van ‘overlevingsbelang’. Eerlijk je zwakke kanten onderkennen en daar een passende strategie voor hebben ook.

De Amerikaanse president Obama ziet het ook zo, gelukkig. Amerika zal sterker uit de crisis komen, sprak hij in zijn State of the Union. Direct hoor je dan in je omgeving mensen die dat in twijfel trekken. Mensen die er pas in geloven als ze het met eigen ogen hebben gezien. Maar je hebt geen ogen nodig om te kunnen zien. Je hebt visie nodig. Je moet exact weten waar je over een aantal jaren wilt staan en hoe je daar komt. Zoals een bergbeklimmer zich een voorstelling kan maken van zichzelf op de top van een berg en veilig terug. Zo helder en concreet moet je als ondernemer een beeld hebben van de toekomst die je met je bedrijf wilt creëren. Focus op je eigen doel is het kernwoord en een crisis kan je daar gemakkelijk van afleiden. Mijn devies: houd stevig vast, maar laat gemakkelijk los.

Natuurlijk komt het ook aan op een goede en verantwoorde bedrijfsvoering. Dat is helder. Maar zorg er ook voor dat je boekhouder of accountant de cijfers maandelijks rapporteert én, heel belangrijk, ook de vertaalslag maakt naar de toekomst aan de hand van je ondernemingsplan. Kan hij dat niet, vind dan iemand die dat wel kan. Want door telkens je plan bij te (laten) werken en daar kritisch op doorgevraagd te worden, wordt je businessplan een dynamisch instrument in plaats van een statisch document dat de neiging heeft onderin je bureau te eindigen. Het geeft je een gevoel van grip en zekerheid en belangrijker: focus op je einddoel.

Ondernemerschap is kansen zien, kansen benutten en het creëren van waarde. Juist in een krimpende markt herken je de entrepreneur: de ondernemende ondernemer. Want het gaat natuurlijk niet om of je ondernemer bent, maar of je ondernemend bent.

Ondernemerschap is te leren, en nog wel het meest in het ondernemerschap zelf. Kort door de bocht: een kwestie van doen en doorzetten!

Met ondernemende groet,

Martijn

Share

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.