Zeg, hoeveel personeel heb jij eigenlijk?

Ik weet nog goed toen ik net begon als ondernemer, 15 jaar geleden. Of liever gezegd als zelfstandige zonder personeel, al hield die term me toen nog niet eens zo bezig als de vraag “Hoeveel personeel heb jij?” mij bezighield. Een vraag die meestal gesteld werd door van die types die zelf nog geen ondernemer waren, maar steevast als eerste vraag op mij afvuurde: “Zeg, hoeveel man heb jij eigenlijk lopen?” Ik ergerde me de kleuren van de regenboog aan die vraag. Ik wist ook wel dat ze wilde meten hoe succesvol ik was, maar wie zijn zij om te beoordelen hoe succesvol ik ben? In die 15 jaar is er niets veranderd. Ze doen het nog steeds. En daar erger ik me nog steeds aan. Wie bepaalt eigenlijk wat succes is?

Succes is cultuur bepaald. Dus het verschilt per land. In Nederland word je al snel succesvol genoemd als je een groot bedrijf uit het niets weet op te bouwen. Met veel personeel dus. Ook de overheid en wetenschappers meten succes aan de hand van (de groei van) het aantal personeelsleden. De zogenaamde Birch-index. Maar ik ken zat bedrijven, die wel veel personeel hebben. Maar ik ken ook hun jaarrekening en die balanceren toch eerder op het randje van faillissement met een negatief eigen vermogen. Noem je dat succes? Tuurlijk voor een deel wel en voor een deel niet. Het is een momentopname.

Maar dat kan toch niet meer de definitie van succes zijn van deze tijd, met de grote en stijgende groep van zzp-ers? De zzp-er die soms bewust kiest voor het zelfstandig bestaan en dus geen personeel wenst. Bijvoorbeeld, omdat zij heel goed weten waar hun beperkingen liggen. Des te beter zou je zeggen? Steeds meer zzp-ers kiezen er bewust NIET voor om werkgever te zijn. Dus geen personeel! Maar daarmee zijn zij toch niet minder succesvol? Ik ken ook zat zzp-ers die heel veel bedrijvigheid creëren en daarmee waarde voor zichzelf en voor hun omgeving (lees: andere zzp-ers, toeleveranciers, grote bedrijven, kleine bedrijven, etc….)

Hoog tijd voor een nieuwe succesdefinitie! En dat is een oproep aan iedereen. Beleidsmakers, wetenschappers  en werknemers. Ik pleit voor een succesdefinitie die gebaseerd is op hoeveel waarde je creëert. Toegevoegde waarde. En die waarde is veel meer dan geld alleen. Tuurlijk het vergt wat reken- en denkwerk om die waarde meetbaar te maken. Maar ik roep wetenschappers, beleidsmakers en knappe koppen op hier aan te werken. Uiteraard wil ik hieraan meewerken. Ik weet zeker dat je dan een veel betere uitdrukking krijgt van hoe ondernemend iemand is, hoe ondernemend een land is. En dan doen we eindelijk recht aan al die hard werkende solo-ondernemers en de waarde die zij ongekend toevoegen; ongekend succes (met dank aan MV’s wondering blog).

Het zal nog wel even duren voordat die nieuwe succesdefinitie er is en gebruikt wordt. Tot die tijd, blijft mijn antwoord op de tenenkrommende vraag: “Zeg, hoeveel personeel heb jij eigenlijk?”, “Dank voor je interesse, maar mijn bedrijf is niet te koop!”

Met succesvolle groeten,

Martijn

 

7 gedachten over “Zeg, hoeveel personeel heb jij eigenlijk?”

  1. Hallo Martijn,

    Geweldig, je toverde bij mij een schaterlach… (Ook dat is succes!)

    Maarre… moet je je succes in een definitie gieten?

    Ieder heeft zo zijn eigen waarden/aspecten die ervoor zorgdragen dat er succes wordt ervaren. Dit hangt ook af of je met je bedrijf of werk bewerkstelligt wat je wilt bewerkstelligen… (Een ideeele organisatie draait natuurlijk niet om winst en mooie balansen…) Succes heeft objectieve, maar ook subjectieve aspecten. Ik ben bang dat een definitie afbraak kan doen aan de beleving van de subjectieve succesbeleving.

    Groet,

    Marlies

  2. Leuk artikel, Martijn! Het is in veel gevallen een bewuste keuze, en het is goed hier anderen ook van bewust te maken :)

  3. Hallo Marlies,

    Dank voor je reactie. Leuk te horen dat het artikel je aan het lachten heeft gemaakt. Dat is zeker ook succes, hoe subjectief ook. Inderdaad gaat het ook en vooral om hoe succesvol je jezelf vindt. Dat staat voorop wat mij betreft. Stel jij bent een zzp-er, maar heel tevreden met de verhouding werk en privé, dan is dat ook succes. Voor mij hoeft het ook niet zozeer in een definitie gegoten te worden. Maar uiteindelijk willen we in Nederland om tal van redenen ook meten hoe succesvol ondernemers zijn. In dat geval moet er gewerkt worden met een definitie. Zou fijn zijn, als die wat breder getrokken wordt. Al zullen ook dan ondernemers buiten de definitie vallen die zich zelf – en volstrekt terecht – succesvol vinden. Dat mag een ondernemer helemaal zelf bepalen! Nog zo’n mooi voorrecht van het ondernemerschap.

    Groet,
    Martijn

  4. Dank je Mirjam. Het is inderdaad een bewuste keuze. Althans dat hoop ik in in ieder geval. Hoewel soms overvalt succes je ook gewoonweg. Bijvoorbeeld: door meer aanvragen te krijgen dan je verwacht had. Dan komt het uit onverwachte hoek en was je er helemaal niet op bedacht. Ook grote ondernemers van nu begonnen ooit als éénpitter en lang niet altijd met het bewuste plan te groeien. Maar eenmaal op het groeipad gekomen, wordt het des te meer een bewuste keuze.

  5. Helemaal eens met de stelling in dit artikel. Ik heb een tijdje terug ook een blog geschreven met dezelfde strekking, maar dan nog een stap verder. je ziet namelijk ook dat op basis van deze oude definities ondernemers in aanmerking komen voor allerlei faciliteiten die extra kansen bieden.
    Daarom zou ik juist wel willen pleiten voor een nieuwe definitie. Dit met de reden dat beleidsbepalers, die zich om die faciliteiten bekommeren, zich daar graag aan vast houden. En die houden zich dus nu vast aan grondbeginselen die niet meer passen in deze tijd.
    Er moet zeker breder worden gekeken, zodat ook het spectrum aan ondernemers dat nu niet aan de definitie voldoet maar wel waarde creëert voor de BV Nederland daarin wordt erkent. Zeker in een tijd dat er heel anders tegen werk en werkgelegenheid aan wordt gekeken in vergelijking met 15 jaar geleden.

    De vraag is alleen, hoe maak je waarde mooi en eenvoudig SMART?

  6. Beste Pieter,

    Hartelijk dank voor je reactie. Dat is ook mede de bedoeling die ik met mijn betoog heb, al moet er meer gebeuren om beleidsmakers daarin mee te krijgen. Ik vermoed toch we langs de weg van de wetenschap. Maar dat er een nieuwe definitie nodig is, lijkt haast wel nodig met de sterke opkomst van de zzp’er. Daarin ga ik helemaal mee met jouw argument. Mijn oproep is ook aan een ieder – inlcuis mijzelf – hoe we die definitie goed en slim kunnen opzetten. Eerste stap is meerdere mensen bij elkaar roepen die deze oproep ondersteunen. Tweede stap is bij elkaar komen en naast een nieuwe definitie ook een strategie hoe dit breed gedragen te krijgen. Mogelijk dat ook beleidsmakers kunnen meedoen of dat we die in stap 3 kunnen beïnvloeden of mee kunnen krijgen. Heb jij al een goede definitie van de meerwaarde die ondernemers creëren?

  7. Pepijn de Visscher van http://www.ideedock.com/ verwoordt het precies in FD waarom ik dit artikel geschreven heb. Lees: http://fd.nl/entrepreneur/young-entrepreneur/blogstart/481079-1205/ondernemen-omdat-het-leuk-is

    Tijd voor een nieuwe succesdefinitie zodat vooringenomen vragen – hoe spontaan en goed bedoeld ook – als ‘Zeg, hoeveel personeel heb jij eigenlijk?’ of ‘Doe je het voor het geld?’ eindelijk verleden tijd zijn. Succes bij rockstart Pepijn.

    Met ondernemende groeten,
    Martijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.